Tips

Het proces binnen je bedrijf optimaliseren doe je zo!

Binnen bedrijven worden processen soms vanzelf gecreëerd door werknemers. En dit kan nog wel eens verkeerd gaan. Want, werknemers gaan wennen aan een proces, ongeacht of dit nu goed werkt of niet. Hierdoor wordt omschakelen soms erg lastig voor hen die al jaren iets op een bepaalde manier oppakken. We vertellen hier graag meer over.

Proces onderzoek

Zijn er bepaalde processen waar je zelf het gevoel hebt dat deze geoptimaliseerd kunnen worden? Dan is het tijd om eens te onderzoeken hoe dit proces er op dit moment uitziet. Aan de hand van dit onderzoek kan je van A tot Z uitleggen welke stappen er worden gezet naar een bepaald doel. Vanuit hier kom je er ook achter op welk moment het proces wel eens spaak loopt. Op basis hiervan kan je de verbeteringen binnen dit proces doorvoeren.

Nieuw proces uitdenken

Het uitdenken van een nieuw proces, denk bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe klant aantrekt, is vaak kostbaar en tijdrovend. Dat komt doordat sommige klanten een ander proces van jou verwachten. En dit zorgt er weer voordat je dus in-house jouw eigen proces moet gaan aanpassen om die ene grote klant binnen te kunnen halen. En dit kost vaak veel tijd en soms wat weerstand. Het is belangrijk dat je alle mogelijkheden dient te omschrijven om tot het beste proces te komen. Wat zijn de knelpunten en hoe kunnen we deze oplossen?

Training

Een proces training is een optimale manier om jouw personeel te trainen voor een nieuw of verbeterd proces. Vanuit hier maak je jouw team proces klaar en klaar om te starten. Hierdoor kan je ze goed trainen en weet je zeker dat iedereen op de juiste manier wordt opgeleid. Hierdoor kan het personeel nieuw personeel ook weer trainen om het proces optimaal te laten verlopen.